صحن موزه / صحن پهلوی/ صحن امام خمینی / رواق امام خمینی
صحن موزه در جنوب صحن آزادی واقع شده است . این صحن درآبانماه سال ۱۳۱۶ شمسی آغاز و درآذرماه ۱۳۲۴شمسی به پایان رسید. ازآنجایی که ساختمان موزه حضرت در این صحن بنا گردید ، نام ‹‹ صحن موزه ›› را به خود گرفت.
در قسمت شمالیاش، ساختمان کتابخانه و موزه آستان قدس رضوی قرار گرفت. به موازات احداث ساختمان کتابخانه و موزه سابق، ساختمان آرامگاه شیخ بهاءالدین عاملی و تالار تشریفات آستان قدس رضوی نیز در دوطبقه ساخته شد و افزون بر آن تزئینات صحن با آبنماهای زیبا وگلکاریهای چشمنواز اجرایی گردید.
این وضع تا چند سال بعد باقی بود و و مدتی بعد با تخریب قسمت انتهایی دیوار غربی صحن موزه به جای ساختمان مخروبه قبلی، بخش اداری، مرکز نگهبانی و پست ترانسفورماتور و تلفنخانه احداث شد و طی ۲ سال تزئینات روکار آن با کاشی و آجر انجام گردید. در سال ۱۳۲۰ هجری خورشیدی، دیوار شرقی صحن پهلوی که آجری و به ارتفاع ۳ متر بود نیز برداشته شد و تا پایان سال ۱۳۲۲ کار بازسازی و کاشیکاریاش به اتمام رسید.
در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با توجه به افزایش روزافزون زائران حضرت امام رضا(ع) و نیز نیاز به گسترش اماکن عبادی سرپوشیده این صحن به رواق امام خمینی(ره) تغییر شکل پیدا کرد. این رواق در مجاورت مسجد گوهرشاد واقع است و از شمال به تالار تشریفات حرم مطهر و رواقهای شیخ بهائی(قدس سره)، دارالعباد، دارالزهد و نیز صحن آزادی ارتباط دارد.
رواق امام خمینی(ره)، که محلی است برای نجواهای شبانه مناجات شعبانیه، دعاهای کمیل در فصلهای پاییز و زمستان و دیدار مشتاقان ولایت با رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی) در روز نخست هرسال، با زیربنای ۲۲۰۰۰ متر مربع در دو طبقه احداث شده و از این زیربنا، مساحت ۹۸۴۰ متر مربع به رواق، ۷۶۰۰ متر مربع به شبستان رواق و مساحت ۴۶۰۰ متر مربع به فضاهای جنبی اختصاص یافته است.
در طرح معماری این صحن دهانههای وسیع با حداقل ستونگذاری مد نظر بوده که به منظور جلوگیری از تهدید نمای گنبد بارگاه مطهر حضرت رضا(ع)، ارتفاع سقف تا کف، در طبقه زیرزمین ۵/۶۰ متر و در طبقه همکف ۱۴ متر در نظر گرفته شده است. محور به محور هر ستون در طبق زیرزمین ۸/۹۴ و در شبستان هم-کف ۱۷/۸۸ است.
بدنه رواق امام خمینی(قدس سره) با کاشی معرق و سقف آن با گچ و آیینه و شبستان آن با آیینه، گچ و سنگ در حال تزئین است. این رواق دارای سه ورودی اصلی از طرف مسجد گوهرشاد، صحنهای جامع رضوی و آزادی است. برای تأمین نور، علاوهبر نور مصنوعی، نورگیرهایی نیز در سقف تعبیه خواهد شد.
از جمله ویژگیهای معماری این رواق، میتوان به انطباق طرح معماری بنا با سازه آن و نبود هرگونه دخل و تصرف در معماری گذشته اطراف صحن (مسجد گوهرشاد) اشاره کرد، بهطوری که هیچ تغییری در نماهای بر جای مانده اعمال نخواهد شد.
پاسخ دهید