آشنایی با خطوط مترو مشهد
عملیات اجرایی ۱۹ کیلومتر از این مسیر (نخریسی به وکیل آباد) از آذرماه سال ۱۳۷۹ آغاز شده است. ۵/۱۰ کیلومتر به صورت زیرزمینی در تونل کم عمق و ۵/۸ کیلومتر در مسیر همسطح طی خواهد شد. این خط در میدان تقیآباد (ایستگاه شریعتی) خط دو را قطع میکند. خط یک مترو مشهد شامل سه قطار و هر یک دارای ۲۰ واگن و در مجموع ۶۰ واگن است.
فواصل ایستگاههای مسیر تونل
ایستگاه |
فاصله (متر) |
ایستگاه غدیر تا ایستگاه پروین اعتصامی | ۹۶۳ |
ایستگاه پروین اعتصامی تا ۱۷ شهریور | ۷۵۰ |
ایستگاه ۱۷ شهریور تا ایستگاه بسیج | ۸۲۷۵ |
ایستگاه بسیج تا ایستگاه امام خمینی | ۱۰۸۵ |
ایستگاه امام خمینی تا ایستگاه شریعتی | ۱۴۰۷۵ |
ایستگاه شریعتی تا ایستگاه قائم | ۷۶۲۵ |
ایستگاه قائم تا ایستگاه طالقانی | ۶۱۲۵ |
ایستگاه طالقانی تا ایستگاه فلسطین | ۹۱۷۵ |
ایستگاه فلسطین تا ایستگاه خیام | ۱۱۹۰ |
ایستگاه خیام تا ایستگاه آزادی | ۱۰۱۵ |
فواصل ایستگاههای مسیر همسطح
ایستگاه | فاصله (متر) |
ایستگاه آزادی تا ایستگاه پارک ملت | ۱۰۷۳ |
ایستگاه پارک ملت تا ایستگاه کوثر | ۷۹۰۳ |
ایستگاه کوثر تا ایستگاه هاشمیه | ۸۵۰ |
ایستگاه هاشمیه تا ایستگاه دانش آموز | ۷۸۰ |
ایستگاه دانش آموز تا ایستگاه دانشجو | ۸۰۸ |
ایستگاه دانشجو تا ایستگاه صدف | ۷۲۱ |
ایستگاه صدف تا ایستگاه تربیت | ۷۷۹ |
ایستگاه تربیت تا ایستگاه اقبال لاهوری | ۱۰۲۷ |
ایستگاه اقبال لاهوری تا ایستگاه نمایشگاه | ۱۰۵۶ |
ایستگاه نمایشگاه تا ایستگاه کوهستان پارک | ۱۰۱۵ |
ایستگاه کوهستان پارک تا ایستگاه وکیلآباد | ۹۶۳ |
خط ۲ : در حال اجرا
رضاشهر به طبرسی شمالی به طول حدود ۱۴ کیلومتر (از جنوب به شمال و برعکس) مسیر خط ۲ قطار شهری مشهد از انتهای طبرسی شمالی ـ پایین روستای کشف ـ شروع میشود و به بسیاری از مراکز پرجمعیت آن منطقه سرویسدهی مستقیم دارد.
بعضی از مراکز جمعیتی مجاور که عمدتاً طبقات محروم در آنجا ساکن هستند با طی کمترین فاصله به یکی از ایستگاههای خط ۲ دسترسی خواهند داشت و در ادامه پس از قطع کمربندی صد متری (بزرگراه بسیج) این خط از منطقه طلاب و با فاصله اندکی از چهارراه مقدم طبرسی عبور خواهد کرد و سپس به میدان راهآهن و به میدان شهدا ادامه مسیر خواهد داد. در ادامه این خط با عبور از میدان سعدی و میدان تقیآباد ضمن عبور از ایستگاه تقاطعی با خط یک، دسترسی ویژهای به زیستخاور خواهد داشت و در نهایت ایستگاه آخر خط مذکور با عبور از پارک کوهسنگی در میدان فضل بن شاذان خاتمه مییابد.
خط ۳ : درحال اجرا
شهرک ابوذر تا قاسمآباد به طول حدود ۲۴ کیلومتر (از جنوب شرق به شمال غرب و برعکس) خط ۳ قطار شهری از ترمینال اتوبوسرانی در انتهای خیابان امام رضا(ع) و تا فلکه آب و صحن جامع رضوی ادامه داشته و با عبور از چهارراه خسروی چهارراه شهدا به میدان شهدا میرسد. در این مسیر نیز بیشترین سرویس را به زائران امام رضا(ع) و اقشار متوسط ارائه میکند. سپس خط تا میدان فردوسی ادامه مییابد و در میدان جانباز و از طریق بلوار جانباز به بزرگراه امام علی(ع) و سپس با طی تمام مسیر امامیه به اراضی امامیه میرسد و آخرین ایستگاه در محل ساخت ترمینال جدید اتوبوسرانی برونشهری غرب مشهد خواهد بود.در این خط طول مسیر ۱۹ کیلومتر شرق به غرب و برعکس است و ۲۲ ایستگاه شامل ۱۱ ایستگاه زیرزمینی و ۱۱ ایستگاه همسطح دارد. حداکثر سرعت قطار۸۰ کیلومتر در ساعت و متوسط سرعت ۳۶ کیلومتر در ساعت است. همچنین ظرفیت جابهجایی مسافر تا ۲۰ هزار نفر در ساعت در هر جهت در نظر گرفته شده و مساحت اراضی ۴۶ هکتار است.
خط ۴ : در حال مطالعه
شهرک شهید رجایی به خواجهربیع به طول حدود ۱۴ کیلومتر (از شرق به شمال و برعکس)خط ۴ قطار شهری مشهد از خواجهربیع آغاز میشود و با عبور از میدان شهدا با امتداد به سمت حرم مطهر از ضلع شمالی حرم مطهر عبور میکند و از میدان مصلی به سمت قلعهساختمان و جاده سرخس طی مسیر خواهد کرد. این خطوط پس از ساخت و بهرهبرداری بیشترین خدمت را به اقشار متوسط و محروم مشهد خواهد کرد، ضمن اینکه با عبور دو خط از دو سمت حرم مطهر رضوی، بهترین دسترسی به حرم مطهر را برای زائران و مجاوران ایجاد خواهد کرد.
خط ۵ : یک ایده
خط ۵ قطار شهری به صورت قطار هوایی (منوریل) به طول ۴۷ کیلومتر به صورت رینگ کمربندی مشهد اجرا میشود.
این خط را باید مهمترین و البته به روزترین خط، بین خطوط حمل و نقل ریلی شهر مشهد دانست زیرا برای این خط پیشبینی قطار هوایی (مونوریل) شده است که البته با توجه به مطالعات انجام شده بحث استفاده از سایر انواع قطارهای شهری نظیر مترو، مترو با تونل کم عمق و مسیر هم سطح برای این خط مطرح شده است. خط ۵ حلقه اتصال خطوط چهارگانه در کمربندی شهر مشهد و به طول ۴۷ کیلومتر است که پیشبینی میشود فاز نخست آن در حد فاصل میدان نمایشگاه تا میدان سپاد اجرا شود. خط ۵ از دپوی غربی خط یک قطار شهری مشهد آغاز و با طی کردن جنوب شهر مشهد به پایانه مسافربری مشهد میرسد و در ادامه با عبور از ایستگاه غدیر، میدان فجر، میدان امام حسین، میدان سپاد، میدان امام علی در نهایت به میدان نمایشگاه و مجدد دپوی غربی خط یک قطار شهری مشهد میرسد.
خط متروی مشهد-گلبهار : در حال اجرا
قطار شهری مشهد-گلبهار ، مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید گلبهار در این مراسم با ارائه گزارشی از اجرای فاز اول خط یک قطار شهری مشهد – گلبهار گفت: فاز اول این خط با پیشرفت ۷۰ درصدی به طول ۸٫۵ کیلومتر توسط شرکت پیمانکار اجرا شده است.
وی با بیان اینکه برای اجرای فاز اول قطار شهری گلبهار ۱۵ میلیارد تومان اعتبار برآورد شده بود، افزود: فاز دوم به طول ۱۰ کیلومتر اجرا خواهد شد. برای اجرای این بخش حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است. اجرای عملیات این فاز از تیرماه سال جاری ابلاغ شده است و عملیات رسمی آن از امروز آغاز خواهد شد. متروی گلبهار به مشهد به خطوط ۱ و ۳ قطارشهری مشهد متصل میشود.
نقشه خطوط درونشهری
پاسخ دهید