میدان شهدا یکی از پر رفت و آمدترین میادین شهر مشهد می باشد که سابقه آن به بیش از۷۰سال پیش بر می گردد. میدان شهدا نقطه تلاقی سه شریان مهم ارتباطی شهر مشهد است. خیابان امام خمینی(ره) به خواجه ربیع، خیابان توحید به شیرازی وخیابان هاشمی نژاد به دانشگاه. این سه محور از نظر کارکرد شهری ، خدماتی و هویت شهری اهمیت زیادی دارند واز سویی دیگر ساختمان شهرداری نقش مدنی بارزی به این میدان بخشیده است. همچنین میدان شهدا در گذر زمان شاهد رویداد های مهم تاریخی و سیاسی بوده است.
با توسعه شهر مشهد بر ازدحام و شلوغی این میدان نیز افزوده شده تا جایی که رفته رفته هویت شهری و تاریخی خود را از دست داده و به یکی از گره های مهم ترافیکی شهر تغییر شکل داده است. در سال های اخیر مسئولان شهر، تلاش های شایانی برای بازسازی بافت های فرسوده شهر مشهد انجام داده اندکه این هدف گذاری کلان آینده ای روشن را برای مناطق مرکزی و پر تردد در شهر رقم زده و منجر به هماهنگی با شرایط زندگی مدرن و برخورداری از خدمات و امکانات مناسب شهری خواهد شد.
طرح بزرگ میدان شهدا نیز یکی از این برنامه های نوسازی و بهسازی بافت فرسوده می باشد. در این برنامه، ساماندهی منظرهای شهری ، سازمان عملکردی و تسهیل در ترافیک سواره ، تامین امنیت تردد پیاده و همچنین بازسازی بافت فرسوده مورد نظر می باشد. شایان ذکر است که هدف طرح منحصر به محدوده میدان نشده ، بلکه خیابان صاحب الزمان(عج) ومنطقه هشت آباد را نیز شامل می شود . در واقع سازماندهی ، نو سازی وطراحی جدید برای این سه منطقه یک هدف مشترک را دنبال می کند که تحت عنوان طرح بزرگ میدان شهدا به تصویب رسیده است.
در این طرح عرصه های وسیعی از فضاهای شهری، فرهنگی، اجتماعی و مردمی در نظر گرفته شده است و اطراف میدان را ساختمان هایی با کاربری های مختلف پوشش می دهند. نظام حرکت سواره بر اساس یک حلقه ترافیکی همسطح و دو زیر گذر شرقی و غربی (خیابان خواجه ربیع به دانشگاه وخیابان امام خمینی به هاشمی نژاد) طراحی شده است. ضمنا فعالیت ها و عملکردها ی متنوعی در این میدان صورت می گیرد که برای ساماندهی نظام این فعالیت ها و توجه به نقش فرهنگی و اجتماعی آن در طراحی جدید تلاش فراوانی صورت گرفته است.
تالار شهر و شهرداری، مراکز خرید، دفاتر اداری ، فضاهای نمایشگاهی ، موزه ، آکواریوم و همچنین اجرای آبنماها در این مجموعه دیده شده و امکانات خدماتی چون پایانه و پارکینگ به آن اضافه گردیده است . بوستان موجود در منطقه هشت آباد در مجاورت میدان و تا حاشیه خیابان توحید توسعه یافته و باز پیرایی می شود و مجموعه های جدیدی به جای بافت فرسوده ساخته خواهد شد. ایجاد یک مجموعه بزرگ اقامتی برای زائران و مجتمع بزرگ اداری- تجاری و بازار روز در کنار آن سیمای عملکردی این مجموعه را پدیدار خواهد کرد. در ضلع جنوب غربی پروژه نیز خیابان صاحب الزمان (عج) به خیابان دانشگاه گشایش خواهد یافت.
این طرح ۳۴٫۷هکتار مساحت دارد که شامل سه بخش اصلی می باشد :
الف- طرح ویژه میدان شهدا حدود
ب- مجموعه شهری هشت آباد
ج- طرح ویژه خیابان صاحب الزمان (عج)
- با سازماندهی سه منطقه محدوده طرح نیاز های مشترک به طور هماهنگ رفع می شود.
- مشکلات ترافیک در یکی از محوری ترین مراکز شهر کاهش می یابد و روان سازی رفت و آمد و آرامش نسبی برای شهروندان فراهم می سازد .
- فضای باز و سبز شهری در محدوده طرح به دو برابر افزایش می یابد.
- معماری و فضاهای زیبای شهری جایگزین بافت فرسوده می شود.
میدان شهدا به عنوان یک مبدل و گره ترافیکی عمده در شبکه حرکت مشهد باعث گردیده با یک رویکرد علمی و دقت بسیار ، گزینه های حرکت سواره و پیاده در این مسیر بررسی گردد. لذا نتایج آمارگیری وضع موجود در سال ۸۰ و برآوردهای حجم ترافیک آینده بر اساس اعمال ضرایب افزایش در مطالعات جامع حمل و نقل مشهد برای سال ۱۳۹۵ در یک محیط نرم افزاری شبیه سازی و بر اساس راه حل های مختلف طراحی شبکه بررسی گردید .از این رو سطح و زیر میدان هر کدام با مساحتی نزدیک به چهار هکتار به طور کامل به حرکت پیاده اختصاص یافته است و این سطوح از طریق گذرهای زیر زمینی از یک سو و پل بازار ها از سویی دیگر به ساخت و ساز های پیرامونی میدان ارتباط یافته و یک شبکه غیر متداخل با حرکت سواره ایجاد کرده است.
شبکه حرکت سواره در میدان شهدا در دو بخش همسطح و غیر همسطح طراحی گردیده است:
۱- شبکه حرکت همسطح
شبکه حرکت همسطح به عرض ۳۰ متر دارای چهار خط عبور سواره شامل میدانی است که در داخل آن چهار ساختمان تجاری – اداری (در غرب و شرق) و دو ساختمان تالار شهر و شهرداری (در شمال و جنوب) و در خارج آن چهار ساختمان تجاری- اداری دیگر (در غرب و شرق) و دو زمین ذخیره (در شمال و جنوب) قرار گرفته است. این شبکه حرکت جهت مسیر های ذیل استفاده می گردد:
۱- مسیر خیابان توحید به دانشگاه، شیرازی و هاشمی نژاد
۲- مسیر خیابان امام خمینی(ره) به شیرازی ، توحید و دانشگاه
۳ – مسیر خیابان شیرازی به هاشمی نژاد، توحید و دانشگاه
۴- مسیر خیابان خواجه ربیع به توحید، شیرازی و هاشمی نژاد
۲- شبکه حرکت غیر همسطح
شبکه حرکت غیر همسطح شامل ۲ زیر گذر غربی و شرقی می باشد که دقیقا در زیر شبکه حرکت همسطح قرار گرفته است.
الف – زیرگذر غربی که ورودی آن در خیابان خواجه ربیع و خروجی آن در خیابان دانشگاه قرار دارد و مسیر حرکت از خیابان خواجه ربیع به سمت خیابان دانشگاه بدون تداخل با جریانهای ترافیک دیگر است.
ب- زیر گذر شرقی که ورودی آن درخیابان امام خمینی (ره ) و خروجی آن در خیابان هاشمی نژاد قرار دارد و مسیر حرکت سواره از خیابان امام خمینی(ره) به خیابان هاشمی نژاد است.
۱- طول زیر گذر ها
طول زیرگذر غرب و شرق هر یک ۶۹۰ متر می باشد که شامل ۳۳۰ متر مسیر سر پوشیده و ۳۶۰ متر شیب راهه است .
۲- عرض زیر گذر ها
عرض زیر گذر ها حدود ۱۱ متر بوده که شامل سه مسیر عبور خودرو و کانال آب های سطحی می باشد.
۳- ارتفاع زیر گذر ها
از مهمترین اهداف طرح حرکت آسان پیاده در میدان می باشد و بدین لحاظ میبایست عابران پیاده بدون هر گونه تداخل با حرکت سواره از فراز زیر گذر ها عبور نمایند ونیز به فضا هایی جهت ایجاد تاسیسات شهری احتیاج می باشد. لذا کف زیر گذر ها در تراز حدود منهای ۱۰ متر قرار گرفته است . همچنین با توجه به اینکه ارتفاع مفید برای حرکت سواره در این زیر گذر ها حدود ۵/۴ متر می باشد توسط سقف کاذب مشبک این ارتفاع مهیا گردیده است.
همان طور که در مقدمه نیز گفته شد تامین حرکت ایمن جهت عابر پیاده، در تمامی بخش های مجموعه از نیات اصلی و محوری طرح است و بر همین اساس با توجه به موقعیت ایستگاه قطار شهری در شمال شرق میدان و ساختمان های شهرداری و تالار شهر در داخل میدان ۱۸ مسیر زیرگذر و روگذر عابر پیاده پیش بینی شده که موقعیت این زیر گذرها به شرح ذیل می باشد:
۱- دو شیب راهه در داخل میدان جهت انتقال عابر پیاده از همسطح میدان به زیر زمین عرصه و بالعکس.
۲- دو زیر گذر در حاشیه شمالی و جنوبی خیابان توحید جهت ورود و خروج عابر پیاده از خیابان توحید به داخل میدان و بالعکس.
۳- دو زیر گذر در حاشیه شمالی و جنوبی خیابان شیرازی جهت ورود و خروج عابر پیاده از خیابان شیرازی به میدان وبالعکس.
۴- دو زیر گذر در ضلع شمالی میدان جهت عبور عابر پیاده از خیابان هاشمی نژاد و خواجه ربیع به داخل و زیر میدان.
۵- دو زیر گذر در ضلع جنوبی میدان جهت عبور عابر پیاده از خیابان دانشگاه و امام خمینی(ره) به داخل و زیر میدان.
۶- دو زیر گذر در امتداد محورهای توحید و شیرازی ، از داخل میدان به زیر عرصه و در فضای بین ساختمان های داخل میدان
۷- چهار زیر گذر در ضلع غربی و شرقی میدان جهت عبور عابر پیاده بین ساختمانهای تجاری – اداری داخل و خارج میدان در زیر زمین اول.
۸- چهار پل بازار در ضلع غربی و شرقی میدان جهت عبور عابر پیاده بین ساختمان های تجاری – اداری داخل و خارج میدان در طبقه اول که در صورت عدم فعالیت این ساختمان ها نیز به صورت مستقل فعال می باشند.
۹- پیش بینی های مناسب جهت تردد جانبازان عزیز و آسیب دیدگان.
آبهای سطحی میدان توسط کانال هایی که در اطراف شبکه حرکت همسطح تعبیه گردیده به خیابان خواجه ربیع و سپس به نهر نادری انتقال می یابد. همچنین در زیر گذرها نیز کانال هایی جهت جمع آوری آبهای سطحی در نظر گرفته شده است .
پس از تنظیم ایدئوگرام سازمان فضایی، معماری حجم ها و فضاهای میدان شهدا در قالب مسابقه ای محدود برگزار شد.
پس از جلسات بحث و برسی تخصصی ، طرح مهندسان مشاور تجیر توسط هیات داوران برگزیده شد.
این طرح نیازهای فرهنگی اجتماعی و ترافیکی منطقه را کامل تر و فراگیر تر در نظر گرفته بود. پس از گزینش طرح مراحل طراحی تفضیلی و اقدامات لازم اجرایی آغاز گردید.
طرح تجیر شامل طراحی فضای پیاده عرصه میدان و شریانهای ارتباطی است. در این طرح چهار ساختمان اداری – تجاری و ساختمان تالار شهر و توسعه شهرداری در داخل میدان و در مجاورت ساختمان قدیم شهرداری دیده می شود.
۱- عرصه میدان
عرصه میدان با تبعیت از ایدئوگرام مصوب به صورت یک گستره کاملا مسطح و باز فضای وسیعی است که برای انجام فعالیتهای مدنی و اجتماعی کاربرد خواهد داشت. این میدان می بایست قابلیت برگزاری آیین های ملی را داشته باشد و در جشن ها و مراسم مذهبی نیازهای شهروندان و زائران را برآورده کند. اختصاص فضای وسیعی از میدان به حرکت پیاده تجربه تازه ای در فضای شهری است که با توجه به ازدحام جمعیت کیفیت تردد مطلوبی را ایجاد خواهد کرد. در کناره های این میدان مستطیل شکل ، چهار ساختمان اداری– تجاری و همچنین ساختمانهای شهرداری و تالار شهر واقع می شود. ساختمان شهرداری به عنوان نهاد خدمتگزار به مردم و ساختمان تالار شهر جایگاه تبلور ارتباطات مردمی است که بر نقش فرهنگی و اجتماعی میدان می افزاید. با گذر از سطح میدان دسترسی به تراز زیر عرصه ممکن می شود. در اینجا گستره بزرگی برای جمع و پخش شدن مردم و فعالیتهای آنان فراهم خواهد شد.
محل تلاقی سه خط از خطوط قطار شهری و یکی از اصلی ترین ایستگاه های زیر زمینی در آن مستقر خواهد شد.خروجی این ایستگاه از تراز پایین به زیر زمین میدان و نهایتا سطح عرصه خواهد بود.
شهروندان در این تراز قادر خواهند بود به ساختمان های اداری- تجاری دسترسی داشته و یا از جوانب گوناگون به سطح بالای میدان رفته و به پایانه های اتوبوسرانی و دیگر فضاهای مورد نیاز خود دسترسی یابند.
۲- ساختمانهای داخل میدان
۲-۱ ساختمان های تجاری-اداری
فضای میدان در بدنه های جانبی (شرقی و غربی) توسط چهار ساختمان اداری- تجاری، شهرداری و توسعه ، ساختمان اداری فرهنگی تالار شهر تعریف می شود. نمای رو به عرصه آنها با پوسته ای نمایان از جنس بتن پوشش داده شده که نقش آن جدایی نمای متنوع ساختمان از عرصه ی عمومی و چشم انداز کلی میدان می باشد.
این پوسته های بتنی با تکرار و توالی منظم و هماهنگ تعدادی عناصر ساده برای ناظر درون میدان تقارن و تناسب چشم نوازی ایجاد کرده که با طرح میدان هماهنگی خواهد داشت. این چهار ساختمان اداری- تجاری مجموعا با زیربنایی در حدود ۵۰٫۰۰۰ مترمربع در ۴ سطح احداث می گردند.
۲-۲ ساختمان تالار شهر
تالار شهر با زیربنای حدود ۱۸٫۰۰۰ مترمربع شاخص ترین و بلند ترین ساختمان داخل میدان بوده که نماد اصلی ارتباطات اجتماعی و مردمی است. برای این ساختمان معماری زیبا و بسیار دل نشینی طراحی شده است که مجموعه ای شامل سالن اجتماعات، موزه ، پژوهشگاه، کتابخانه و همچنین سالن ها و فضاهایی به منظور ارتباطات مردمی و جلسات شورای اسلامی شهر در طراحی آن لحاظ شده است . حجم و سیمای ساختمان تالار شهر کاملا مدرن است و به منظور برقراری ارتباط با فضای میدان یک عرضه باز ایوان مانند ویک صفحه در مقابل آن به صورت دروازه طراحی شده است .
این دروازه، ایوان پشت را از فضای میدان جدا می کند. به این ترتیب ارتباط مردم با فضای داخلی ساختمان در چند مرحله صورت می پذیرد. همچنین صفحه روبروی ایوان ارتباط حجمی و بصری ساختمان را ساده و چشم نواز می کند و مانند پوستهای ساختمان های اداری- تجاری به سادگی فضای میدان می افزاید.
۲-۳ ساختمان شهرداری و توسعه آن
در ضلع جنوبی میدان، ساختمان کنونی شهرداری قرار گرفته است. این ساختمان در اوایل قرن حاضر ساخته شده که در طرح جدید با همان ترکیب، مرمت می شود تا همچنان در حافظه تاریخی شهروندان به عنوان نمادی از سابقه میدان باقی بماند. این ساختمان با توجه به موقعیتی که دارد بیشتر به فعالیتهای مدیریتی اختصاص یافته است. همچنین جهت تامین فضای مورد نیاز برای عملکردهای خدماتی و ستادی از ساختمان جدید با نام «توسعه شهرداری» استفاده شده است. این ساختمان در ارتباط با ساختمان فعلی و هماهنگ با آن، با حجمی ساده ایجاد گردیده و نمای آن ترکیبی از خطوط شیشه و سنگ است. جنس خطوط سنگی در ساختمان جدید همچون ساختمان شهرداری از تراورتن سفید می باشد و بازی سنگ و شیشه در خطوط افقی تنوع لازم را برای نمای این ساختمان بزرگ فراهم آورده است. این ساختمان در هفت ترازو و با زیربنایی حدود ۷۳۰۰ متر مربع ساخته شده که عملیات اجرایی آن از زمستان ۸۳ آغاز شد و هم اکنون در حال بهره برداری است. گفتنی است ساختمان توسعه شهرداری در سال ۸۵ نیز به عنوان ساختمان برتر به لحاظ جلوگیری از اتلاف انرژی معرفی شد.
۳- ساختمانهای خارج میدان
در خارج از محدوده مرکز، حلقه دوم ساختمانهای پیرامونی واقع شده اند. این گروه از ساختمانها در واقع شامل مجموعه های اداری- تجاری، دو پایانه مسافربری ، یک مسجد در ابتدای خیابان شیرازی و یک مدرسه علمیه در ابتدای خیابان دانشگاه و پارکینگ مجهز در شمال میدان می باشد.
۳-۱- ساختمانهای تجاری- اداری
در مقابل هر یک از ساختمانهای تجاری- اداری داخل میدان، یک ساختمان دیگر با همان کاربری واقع شده که حلقه همسطح سواره از میان آنها می گذرد. هر یک از این زوج ساختمان ها به وسیله زیرگذر و پل بازار به یکدیگر متصل می شوند. روحیه کلی این ساختمانها مانند معماری بناهای درون میدان ، ساده و آرام می باشد. این ساختمانها در سه و پنج تراز ساخته خواهد شد که دارای فضاهای خدماتی و تجاری و همچنین دفاتر اداری می باشند.
۳-۲ مسجد حوض لقمان
در ابتدای مسیر ورودی خیابان شیرازی قطعه زمینی به مساحت حدود ۳۶۰ متر مربع برای جایگزینی مسجد قدیمی حوضلقمان که موقعیت مکانی آن در همان محل بوده، اختصاص داده شده است. این مسجد که زینت بخش مجموعه میدان می باشد با یک معماری آرام با روحیه ای متفاوت با بناهای اداری- تجاری میدان پیش بینی شده است. نمای بیرونی و داخلی مسجد با پوشش آجر، کاشی و تزئینات اسلامی همراه خواهد بود. این بنا با ظرافتهای حجمی و ریزه کاریهای پیش بینی شده در سیمای معماری، در تقابل با ساختمانهای بزرگ اطراف خود به عنوان نقطه شاخصی در طرح دیده شده است تا در ابتدای مسیر منتهی به حرم مطهر، برای تبدیل فضا به حال و هوای معنوی موثر باشد. ساختمان مسجد با دارا بودن کتابخانه و کلاسهای آموزشی علاوه بر شبستان های مردانه و زنانه و همچنین امکانات مورد نیاز مسجد به مکان مناسبی جهت استفاده عموم و برگزاری مراسم مذهبی در طرح ویژه میدان شهدا تبدیل خواهد شد.
۳-۳ پایانه های مسافربری و پارکینگهای عمومی
پایانه شمال غرب به طور کامل به اجرا در آمده و هم اکنون در حال بهره برداری است.
طراحی این پایانه که در واقع اولین پروژه از پروژه های ۵۳ گانه طرح بزرگ میدان شهدا است به گونه ای شکل گرفته که با استفاده از سکوها و ایستگاه های مدرن و همچنین فضاهای لازم برای رانندگان، کارمندان و مردم جلوه تازهای به آن قسمت از پروژه بخشیده است. همچنین پارکینگ عمومی زیرزمینهای اول و دوم این پایانه با زیربنایی معادل ۶۷۰۰ مترمربع و ظرفیت ۲۵۰ دستگاه خودروی سواری همزمان مشغول به سرویس دهی به مراجعین این بخش از محدوده مرکزی شهر می باشد.
مجموعه شهری هشت آباد دارای مساحتی به وسعت تقریبی ۵ هکتار می باشد. وضع موجود دارای بافت مسکونی فرسوده و ناهماهنگ با دسترسی های نامناسب و به دور از آرایه های لازم شهری است. عمر بیشتر بناهای این محدوده بین ۲۰ تا ۵۰ سال و یا بیشتر می باشد که امکان مرمت و بازسازی در غالب آنها وجود ندارد. مصالح به کار رفته در آنها فرسوده و نامرغوب بوده و از مقاومت لازم برخوردار نمی باشد. مجموعه قدیم هشت آباد که بخشی از پروژه بزرگ میدان شهدا می باشد به دور از هر نوع اصول معماری و شهرسازی بوده . به طور کلی وضع موجود مجموعه هشت آباد را می توان چنین توصیف کرد:
۱- بافت فرسوده
۲- به کارگیری مصالح نامرغوب و کم مقاومت
۳- دسترسی های نامناسب شهری
۴- آشفتگی، ناهمگونی و بی نظمی
۵- نبود تناسب میان فضاهای پر و خالی
تنها نکته مثبت شهری که در این مجموعه به چشم می آمد، وجود بوستان هشت آباد بود که آن هم به دلیل همسایگی با بافت فرسوده پیرامون به شدت تضعیف شده است، به این ترتیب مجموعه مذکور نیاز شدیدی به احیای بافت موجود و تحول بر اساس اصول معماری و شهرسازی دارد. از این رو در طرح جدید به منظور حل و یا کاهش معضلات این مجموعه تلاش شده است .
این محدوده مشتمل بر همجواری کاربری تجاری- اداری در حاشیه خیابان توحید (جنوب) با زیربنای حدود ۱۵٫۵۰۰مترمربع ، کاربری بازار روز در حاشیه خیابان جهان بخش (شمال) با زیربنایی حدود ۱۶٫۵۰۰ مترمربع پایانه و پارکینگ حمل و نقل عمومی در حاشیه میدان شهدا (شرق) با زیربنایی حدود ۱۰٫۶۰۰ مترمربع پارک هشت آباد به وسعت حدودی ۱۶٫۵۰۰ مترمربع و هتل پنج ستاره همجوار آن (غرب) با زیربنایی ۱۰۸٫۰۰۰ مترمربع به عنوان بلندترین ساختمان مشهد برای ارائه خدمات به شهروندان مسافران و زائران حرم حضرت رضا (ع) در نظر گرفته شده است . شایان ذکر است مجموعه اقامتی (هتل نرگس) با زیربنایی حدود ۱۰۸٫۰۰۰ مترمربع و در قالب هتل پنج ستاره که دارای ۳۷طبقه ارتفاع از روی زمین بوده و به عنوان بلندترین ساختمان در شهر مشهد مطرح شده لذا به عنوان یک شاخص مهم شهری در مسیر منتهی به حرم مطهر برای ارائه خدمات به زائرین و مسافران آن حضرت ایجاد خواهد شد.پارک هشت آباد : شهرها به عنوان کانون های تمرکز ، فعالیت و زندگی انسان ها برای اینکه بتوانند پایداری خود را تضمین کنند چاره ای جز پذیرش ساختار و کارکرد متاثر از سیستم های طبیعی را ندارند در این میان فضای سبز به عنوان جزء ضروری و لاینفک پیکره شهرها در متابولیسم آنها نقش اساسی ایفا می کند و کمبود آنها می تواند اشکالات جدی در حیات شهرها بوجود آورد. این نظر باعث شده است توجه ویژه ای به باغ هشت آباد قدیم و توسعه آن به پارک هشت آباد جدید (با رویکرد افزایش ۲ الی ۳ برابری فضای سبز موجود در آن ) لحاظ شود.
خیابان صاحب الزمان
در طرح جدید سعی شده است تا کلیه نقاط ضعف موجود برطرف شود . مجموعه جدید شامل دو بنای دروازه ای در شرق ، (فصل مشترک با طرح ویژه میدان شهدا ) و همچنین دو بنای دروازه ای در غرب ( ورودی میدان صاحب الزمان (عج) می باشد. این خیابان پس از گشایش ، جریان ترافیکی میدان توحید به خیابان دانشگاه و میدان سعدی را بر عهده می گیرد ، از این رو خیابان مذکور علاوه بر تامین دسترسی های محلی ، عملکرد عبوری نیز خواهد داشت . در خیابان صاحب الزمان (عج) ساختمان های مختلط تجاری ، اداری و مسکونی با زیر بنایی حدود ۱۱۰۰۰۰ مترمربع دیده شده که این ساختمان ها در امتداد خیابان واقع شده اند و برای سرویس دهی به آنها حدود ۵۰۰۰۰ مترمربع پارکینگ نیز در نظر گرفته شده است . در طرح جدید نکات مثبت زیر قابل توجه می باشد :
۱- احیاء بافت فرسوده و ایجاد بناهای جدید با مصالح مقاوم
۲- ایجاد یک دسترسی مناسب شهری
۳- محوطه سازی مناسب با چشم انداز شهری مطلوب.
در این طرح ضوابط طراحی در حجم ها، سطوح، جنس مصالح، خطوط پنجره ها و دیگر جزئیات معماری، تدوین شده است.
طرح کف سازی خیابان ، طراحی شهری و طرح مبلمان شهری نیز تهیه گردیده تا خیابان از نظر کیفیت عناصر داخلی آن نیز هویت یکپارچه ای یابد. تدوین این ضابطه ها کمک می کند تا هماهنگی معماری پلاک های حاشیه خیابان تضمین شود و فضای خیابان با چهره مطلوبی عرضه گردد و همسانی میان ارکان جداره ها نیز فراهم آید. در مجموع با تحریک جریان نوسازی از لبه به عمق بافت این فرایند در منطقه گسترش می یابد. در چنین شرایطی خیابان می تواند پیوند مناسبی با طرح بزرگ میدان شهدا برقرار کند.
عمق متوسط مداخله طرح در بافت ، حدود ۱۰۰ متر است از این مقدار ۲۴ متر به عرض خیابان اختصاص یافته ، ۲۱ متر جهت ترافیک سواره و ۳ متر جهت پیاده روی متصل به رواق ها طراحی شده است که از دو طرف به فضای سبز منحصر خواهد شد . در قسمت میانی خیابان عرض قسمت باز به ۶۷ متر افزایش یافته که ۲۲ متر مربوط به ترافیک سواره، ثابت مانده و باقی به پارکینگ عمومی و فضای سبز و پیاده رو اختصاص یافته است که با مبلمان شهری تجهیز خواهد شد . به منظور جلوگیری از بروز مشکلات ترافیک سواره ، دسترسی به پارکینگ ساختمان ها تامین گردیده است . این پارکینگ ها از زیر زمین های فرعی در دو سطح به یکدیگر ارتباط دارند. ساختمان های خیابان صاحب الزمان با عرصه ای حدود ۲۵٫۰۰۰ متر مربع بین ۶ تا ۹ تراز احداث خواهد شد که زیرزمینهای اول و دوم به پارکینگ و تاسیسات و طبقات اول و همکف به واحدهای تجاری و سایر طبقات به واحدهای اداری و مسکونی اختصاص می یابد .
در جداره دو طرف خیابان صاحب الزمان(عج) به جهت انطباق با معماری سنتی بر مبنای اقلیم (به عنوان یکی از اصول پروژه) رواق های سرپوشیده ای پیش بینی شده است که تسهیلاتی برای عابرپیاده فراهم می آورد. عرض این رواقها ۵/۳ متر می باشد که در دو طبقه اول و همکف ایجاد خواهد شد. به جهت ایجاد یک خیابان با اصول شهرسازی مدرن و جلوگیری از تخریب کف سازی ها و اختلال در زندگی روزمره مردم شبکه تاسیسات شهری در قالب تونل مشترک تاسیسات طراحی شده است که در زیر خیابان ایجاد خواهد شد و بدین وسیله دسترسی به تاسیسات شهری و همچنین توسعه و نوسازی انشعابات در داخل این تونل ها میسر میشود.
پاسخ دهید