رستوران ارم شاندیز
رستوران معین درباری
رستوران پسران کریم
رستوران اطلسیه
رستوران های هتل درویشی
مجموعه رستوران های مجلل و بین الملی باران
رستوران قصر هدیش
رستوران شورورزی
معیارهای انتخاب بهترین رستوران ها
سرو غذا و نوشیدنی در رستوران
منوهایی که سازمان و یا تشکیلات ارایه میدهند و تنوع در انتخاب منوها می بایست با نیازمندیهای افراد تطابق داشته باشد. در هتل ها و رستورانهایی که در سطح پایین تری قرار دارند، حق انتخاب مشتری به دلایل متعددی تقریباً محدود است. دلیل اول قیمت هاست. به عنوان نمونه اگر قرار باشد فرد در یک وعده غذایی به طور کامل از دسرها و … استفاده کند و قیمت ها هم محدود باشند، برخی از غذاها و دسر ها به دلیل بالا بودن قیمت ها از منو حذف می شوند. در مرتبه بعد، مدت زمانی است که فرد برای خوردن غذای خود صرف میکند. این زمان معمولاً در این دسته از رستورانها کمتر از نیم ساعت است و به ندرت افزایش می یابد. با در نظر گرفتن بازه ی زمانی موجود نسبت به رستورانهای دیگر مشتری های کمتری مراجعه می کنند. در مرتبه سوم احتمال دارد مشتری هنگامی که با منوی کامل و گسترده روبرو می شود، احساس خوبی نداشته باشد و ترجیح دهد منوی غذایش به صورت محدودتری ارائه شود اما همواره از چندین انتخاب برخوردار باشد. در رستورانهای مدرن و مجهز، قطعاً منوی غذایی که ارائه میشود گزینه های بیشتری در اختیار مشتری قرار می دهد و به تناسب غذاها مجلل تر هستند. اغلب حداقل زمانی که فرد در این دسته از رستورانها برای یک وعده غذایی صرف میکند، یک ساعت و نیم است و گاه ممکن است سه یا چهار ساعت زمان ببرد که البته به تعداد میهمانان و نوع غذا بستگی دارد. مسلماً زمانی که فرد برای خواندن منو و انتخاب غذا اختصاص میدهد نسبت به رستورانهای کوچکتر بسیار بیشتر است. مشتریانی که در این گروه از رستورانهارفت و آمد میکنند، انتظار منوی وسیع تری را دارند که شامل انواع سالادها، دسرها، نوشیدنیها، غذاهای اصلی باشد. بدین ترتیب منوی ارائه شونده در یک مجموعه به عوامل متعددی بستگی دارد
- هزینه ای که مشتری می خواهد در برابر آن بپردازد
- مدت زمانی که برای میل کردن غذا یا نوشیدنی صرف می کند.
- نوع رستوران و فردی که به رستوران می رود.
- البته عوامل دیگری هم وجود دارند که در سطوح بعدی قرار میگیرند بعنوان نمونه محصولات و تسهیلاتی که در رستوران قابل دسترسی میباشد.
انواع سرویس دهی
به طور کلی هر چند هزینه صرف شده برای یک وعده غذایی بالاتر باشد، مشتری انتظار در یافت خدمات بیشتری دارد. به عنوان نمونه در کافه تریاها و سلف سرویس ها، از آنجائیکه کلیه مراحل انتخاب، برداشتن غذا و سرو، آوردن آن به میز و در انتها برداشتن ظرف را خود فرد انجام می دهد، هزینه ها به مراتب پایین تر هستند. هر زمان که افزایش هزینه مد نظر باشد در درجه اول افزایش خدمت رسانی نباید فراموش شود. لازم است هر رستورانی در ابتدا درجه خدمات خود را مطابق با استانداردها تعیین کند و مناسب با آن استانداردها تعیین و مناسب با آن استانداردها و درجه ی سرویس دهی با مشتربان رفتار کند. بدین ترتیب چنانچه رستورانی ارائه دهنده غذا و نوشیدنی هایی در سطح رسمی است، لازم است ابعاد دیگر هم با این مورد همخوانی داشته باشند؛ لباس کارمندان، ادب و نزاکت پرسنل در مقابل میهمانان و … بنابراین نه تنها خدمات رسانی بلکه آموزش پرسنل در رستوران بسیار حائز اهمیت است و نیز اینکه در درجه اول آنچه مورد توجه و نیاز مشتری است در نظر گرفته شود.
طراحی داخلی رستوران
طرح داخلی رستوران اولین چیزی است که مشتری با آن ارتباط برقرار میکند و میتواند اثر مثبت و یا منفی روی فرد داشته باشد. باید بدانیم که این تاثیر بسیار مهم است. گاه ممکن است فردی بدون اینکه به دنبال رستوران خاصی باشد، هنگام عبور از مقابل آن تحت تاثیر طراحی آن قرار بگیرد و برآن شود تا در این محل غذا میل کند. طراحی داخلی یک رستوران تحت تاثیر عوامل متعدی است؛ اندازه و شکل سالن پذیرایی، مبلمان، چیدمان داخلی، ترکیب رنگ ها، نورپردازی و … کافه تریایی که در یک کارخانه و یا مکانهای مشابه واقع شده است فضای وسیعی دارد، میزها و صندلی ها با اندازه و طرح استاندارد، رنگ آمیزی و نورپردازی ملایم و مطابق با آن مکان طراحی شده اند. در رستورانهای مجلل اگر چه فضاسازی به نحوی است که مشتری تمایل دارد زمان بیشتری را در رستوران سپری کند، طراحی داخلی بسیار راحت و دلپسند است. عناصر دیگری هم از قبیل تابلوها، عکسها و … در رستورانها هستند که توجه فرد را به خود جلب میکند. میزها در فاصله بیشتری از یکدیگر قرار دارند، نوع صندلی ها و طرح قرار گرفتن آنها به نحوی است که فرد بتواند ساعات بیشتری را در رستوران سپری کند و در عین حال احساس آرامش خود را از دست ندهد. طراحی داخلی یک رستوران آنقدر مهم است که نتوان به سادگی از کنار آن گذشت در بیشتر موارد می بایست با یک طراح حرفه ای مشورت کرد.
جو رستوران
توضیح و تشریح جو مسایل مربوط به جو رستوران اندکی دشوار است و اغلب از آن به عنوان فاکتوری ناملموس یاد میشود که شاید جزء مواری باشد که ناخواسته بهیشترین تاثیر را روی مشتری میگذارد. همهی رستورانها جو مشابه و یکسانی ندارند، برخی از مدیران و مسئولان رستورانم تلاش میکنند عمداً جو متفاوتی را ایجاد کنند. به عنوان نمونه رستورانهای مجلل اغلب جو رسمی دارند و این حس را در نحوه پوشش کارمندان و پرسنل، دکوراسیون، خدمات رسانی، افرادی که در این رستوران رفت و آمد میکنند و … القاء میکند. برخی از رستورانهایی که در سطح پایین تری قرار دارند سعی دارند تا جو دوستانه و راحتری را بجود بیاورند. از عوامل قابل ذکر، محل قرار گرفتن رستوران است. در محل یابی یک رستوران نه تنها بازار فعلی بلکه بازار آتی آن می بایست مورد توجه و بررسی قرار بگیرد. مثلاً رستورانهایی وجود دارند که در میان کارخانه جات و شرکت های یزرگ تجاری قرار گرفته اند، چرا که در ساعات نهار و شام و … کلیه ی کارکنان و پرسنل برای تهیه غذای خود به این مکان مراجعه میکنند و این امر به شدت بر درآمد رستوران تاثیر می گذارد. نحوه دسترسی به رستوران یعنی اینکه داخل یا خارج شهر باشد، نزدیک به وسایل حمل و نقل شهری باشد یا خیر، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.لازم به ذکر است در بوجود آمدن جو مناسب برای رستوران نحوه پوشش پرسنل، تعداد کارکنان، قدرت و مهارت افراد در خصوص مسئولیت هایشان، سن، ملیت و …. بی تاثیر نمی باشد.
ویژگی یک رستوران خوب
توجه به اصول بهداشتی
رعایت اصول بهداشتی در کارکنان یک رستوران باید آنقدر مشهود باشد که مشتریان با یک بار آمدن به آنجا از این موضوع مطلع شوند. داشتن کلاه و دستکش و البته لباسهای یکدست، تمیز و با رنگ روشن و پاک کردن سریع میز غذایی که پیش از این مشتری دیگری از آن استفاده کرده است، نکتههای اولیهای هستند که باید به آنها دقت کرد.
آشپزخانه قابل رویت
رستورانهایی که آشپزخانه و بخش سرو غذایشان قابلمشاهده هستند و مشتری میتواند تمام کارهایی که برای تهیه غذا اجرا میشود ببیند، برای انتخاب مناسبتر هستند زیرا در این صورت کارکنان رستوران باید به نکتههای بهداشتی و اصول حرفهای آشپزی و سرو، بیش از پیش توجه کنند.
کارکنان مۆدب و پاسخگو
مناسب بودن سر و وضع کارکنان و پاسخگو بودن آنها در برابر مشتری از ویژگیهای یک رستوران خوب است. آنها باید با کمال ادب و احترام به درخواستهای مشتری پاسخ دهند و به شکایتهای احتمالی آنها رسیدگی کنند. رعایت این نکتهها، ابتداییترین موارد در امر مشتری مداری در رستورانهاست.
از پارچ نباید برای سرو نوشیدنیها استفاده کرد بلکه آنها باید وکیوم شده باشند
و با همان بطری و نی سرو شوند زیرا استفاده از لیوان و پارچ احتمال انتقال آلودگی را بالا میبرد
تهیه پرسهای غذایی به اندازه
یک رستوران خوب در مصرف مواد غذایی زیادهروی نمیکند و این ویژگی خود را به عنوان یک صفت ویژه به مشتری میشناساند. تمام پرسهای سرو شده در رستوران باید به اندازه یک فرد عادی باشد و در بشقاب با بهترین تزیینات در اختیار مشتری قرار گیرد به طوری که هم سیر شود و هم احساس پری نکند.
داشتن سیستم تهویه مناسب
سیستم تهویه یک رستوران بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت بوی انواع غذاها در سالن غذاخوری پخش میشود و باعث ناراحتی مشتری خواهد شد.
داشتن فضای مناسب
محیط یک رستوران نباید آنقدر کوچک باشد که میزها بیش از اندازه به هم نزدیک قرار بگیرند زیرا در این صورت مشتریان احساس ناامنی میکنند و نمیتوانند با آرامش و راحتی غذایشان را میل کنند.
حضور مسوول رستوران در کنار مشتریان
حضور مسوول رستوران در جایی که مشتریان به صرف غذا میپردازند و پرسوجو از آنها درباره اینکه کیفیت و کمیت غذا مورد پسندشان است یا نه، نشانه آن است که رستوران به مشتریانش اهمیت میدهد و همواره در پی بهتر شدن است. وجود فرمهای نظرخواهی نیز میتواند نشانهای از همین اهمیت قائل شدن برای مشتری باشد.
داشتن میزهای شیشهای
از آنجا که سطوح پلاستیکی آلودگیها را به خود جذب میکنند، در یک رستوران مناسب باید میزهای شیشهای وجود داشته باشد تا به راحتی تمیز شوند. به علاوه، از پارچ نباید برای سرو نوشیدنیها استفاده کرد بلکه آنها باید وکیوم شده باشند و با همان بطری و نی سرو شوند زیرا استفاده از لیوان و پارچ احتمال انتقال آلودگی را بالا میبرد.
رعایت تناسب در میان غذاها
بیشتر غذاهای موجود در منوی رستورانها، غذاهای سرخ شده، چیپسی یا بسیار چرب هستند. در حالی که در یک رستوران خوب هنگام تهیه منو باید تناسبی میان غذاهای گریل، سرخ شده، کبابی یا پخته در نظر گرفته شده باشد. این کار نشان میدهد رستوران به سلامت مشتریانش توجه دارد. در ضمن، اگر غذای جدیدی در منوی غذایی قرار داده شده است که به نظر میرسد مشتری آن را نمیشناسد، بهتر است یا مواد اولیه آن جلوی نامش ذکر شوند یا سفارشگیرنده رستوران با داشتن اطلاعات کافی، این غذا را به مشتری معرفی کند.
داشتن بشقابهای محاسبه شده
بسیاری از رستورانها از صفت «دوبل» برای برخی از غذاهایشان استفاده میکنند که این کار به غیر از اضافه دریافت کردن پروتئین و کربوهیدرات فایده دیگری ندارد.
سیستم تهویه یک رستوران بسیار مهم است زیرا در غیر این صورت بوی انواع غذاها در سالن غذاخوری پخش میشود و باعث ناراحتی مشتری خواهد شد
یک بشقاب مناسب، بشقابی است که ۵۰ درصد آن از سبزیها، ۲۵ درصد از مواد پروتئینی و ۲۵ درصد دیگر از غلات تشکیل شده باشد.
داشتن نور کافی و شلوغ نبودن
داشتن نور کافی و شلوغ نبودن رستوران از دیگر ویژگیهای یک رستوران خوب است که مسوولان آن باید به این نکتهها دقت داشته باشند.
سرو غذاهای سالم و مغذی
در منوی غذای یک رستوران دوستدار سلامت، غذاهایی خوشمزه و سالم به چشم میخورد مثلاً با در هم آمیختن مواد غذایی با کیفیت و مغذی، غذاهایی تهیه میکنند که مشتری تا به حال آنها را امتحان نکرده باشد اما با مصرف آنها مشتری همیشگی رستوران شود. برای این منظور داشتن یک آشپز خلاق و با تجربه و آگاه از ظرایف تغذیهای بسیار مهم است
پاسخ دهید