سقفهای عرشه فولادی سقفهایی هستند که با استفاده از دو عنصر ورقهای فولادی گالوانیزه ذوزنقهای شکل تحتانی و برش گیرها که در این نوع سقفها مورد استفاده قرار می گیرد از سایر سقفها متمایز میشود و البته با استفاده از آرماتور بندی و بتن ریزی بر روی این ورق فولادی، این نوع سقف اجرا میشود. از بخش های اصلی سقف های کامپوزیت عرشه فولادی باید به تیرهای فرعی مورد نیاز در بین تیرهای اصلی سازه اشاره نمود.
ورقهای فولادی گالوانیزه
ورق فولادی مهم ترین مصالح به کار رفته در این نوع سقف میباشد که برای ساخت آن ورق فولادی گالوانیزه با ضخامتهای ۸/۰ تا ۲/۱ میلیمتر را به وسیله دستگاههای Rol Forming به روش نورد سرد (Cold Forming) به حالت موجدار شکل دهی میکنند به صورتی که در مقطع ورق حاصله هر موج به شکل یک ذوزنقه دیده میشود.
برش گیرها
برشگیرهای (گل میخها) خاصی که در این نوع سقف مورد استفاده قرار میگیرند به جهت نوع مصالح و روش خاص اجرا، از نقاط قوت این نوع سقف محسوب میشود. قطر این برشگیرها حداکثر ۲۰ میلیمتر و ارتفاع آنها با توجه به شکل ورق فولادی متغیر میباشد و در نهایت حداقل ارتفاع گل میخ بعد از نصب که از بالای ورق زوزنقهای اندازهگیری میشود از ۴۰ میلیمتر نباید کمتر باشد. این گل میخها به وسیله دستگاه جوش قوس الکتریکی به خصوصی که Stud Welder خوانده میشود به بال تیرهای سازهای جوش میشود.
پ) فلاشينگ
پس از نصب ورق ها به جهت جلوگيري از خروج بتن اطراف سقفها، دور باز شوها و کناره هاي راه پله ها مطابق جزئيات زير ورقهاي گالوانيزه L شکلي در اطراف سقف نصب مي گردد.
ج) آرماتوربندي
مطابق آيين نامه هاي معتبر، براي جلوگيري از ترک خوردگي بتن بايستي از شبکه ميلگرد حرارتي استفاده نمود. نوع و فاصله ميلگرد هاي اين شبکه از سطح فوقاني دال ، به ضخامت دال بستگي دارد. آرماتورهاي حرارتي بر روي عرشه فولادي براي چهار منظور زير اجرا مي گردد.
۱- مقاومت در برابر لنگر منفي در دهانه هاي ممتد و کنسول ها
۲- بارهاي متمرکز درمحل بازشوها
۳-به عنوان آرماتور حراراتي
مقاومت در برابر لنگر مثبت درصورتي که از عملکرد کششي ورق فولادي صرف نظر شود.
ج) آرماتوربندي
مطابق آيين نامه هاي معتبر، براي جلوگيري از ترک خوردگي بتن بايستي از شبکه ميلگرد حرارتي استفاده نمود. نوع و فاصله ميلگرد هاي اين شبکه از سطح فوقاني دال ، به ضخامت دال بستگي دارد. آرماتورهاي حرارتي بر روي عرشه فولادي براي چهار منظور زير اجرا مي گردد.
۱- مقاومت در برابر لنگر منفي در دهانه هاي ممتد و کنسول ها
۲- بارهاي متمرکز درمحل بازشوها
۳-به عنوان آرماتور حراراتي
مقاومت در برابر لنگر مثبت درصورتي که از عملکرد کششي ورق فولادي صرف نظر شود.
روند اجراي سقف
دراين روش اجراي سقف پس از طراحي سقف و مشخص شدن فواصل تيرهاي فرعي ، نقشه هاي شاپ جهت جا گذاري صفحات به روي دهانه هاي مختلف تهيه و دستور توليد به کارخانه داده مي شود. پس از توليد ، صفحات بسته بندي شده توسط کاميونهاي حمل بار به محل پروژه ارسال و بوسيله جرثقيل و يا تاورکرين مستقر در کارگاه برروي اسکلت در ترازهاي مختلف سقف قرارداده مي شود. سپس صفحات بر روي تيرها طبق نقشه شاپ پخش شده ، بوسيله پرچهاي مخصوص با استفاده از دستگاه هیلتی در جاي خود ثابت مي گردد.در مرحله بعد ( برش گير ها يا گل ميخ ها ) بر روي بال پل ها و تير هاي فرعي جوش مي شوند. نصب گل ميخ ها توسط دستگاه لاتين صورت مي گيرد. با توجه به اينکه اين برشگير ها نقش سازه اي در ايمني سقف در زمان بهره برداري و هنگام زلزله ايفا مي کنند ، در انتخاب گل ميخ مي بايستي دقت کافي صورت گيرد. همچنين نصب گل ميخ ها بايد توسط افراد متخصص انجام شود. بعد از اتمام عمليات جوشکاري گل ميخ ها آرماتورهاي حرارتي طبق نقشه بر روي سقف قرار گرفته ، عمليات بتن ريزي با پمپ بر روي سقف هاي آماده انجام و بتن توسط گروه بتن ريزي بر روي سقف پخش مي شود.
مزایا
وزن کمتر این نوع سقف نسبت به سایر سقفهای متداول در اسکلتهای فولادی ساختمان از شاخصههای این نوع سقف محسوب میشود.[۱] در این نوع روش اجرای سقف، ورق گالوانیزه ذوزنقهای شکل آجدار هم به عنوان قالب بتن ریزی عمل مینماید و همچنین با باقیماندن در سقف نقش سازهای ایفا میکند. کاهش بار سقف و به تبع ان کاهش وزن سازه و حذف بلوک و قالب بندی و حمل و نقل آسان سبب صرفه جویی در هزینهٔ ساختمان میشود.[۲] افزایش دهانه تیرریزی تا ۴ متر بدون نیاز به شمع بندی. استفاده از گل میخها که ورق به تیر جوش میخورد ازاستاندردترین روشهای اجرا میباشد.[۳] قابلیت دپو در محلهای محدودتر نسبت به انواع تیرچهها. وجود فرورفتگی و برجستگی روی جان ورق فولادی، تنش تسلیم و مدول السیسیته ورق را ۴۷٪ نسبت به ورق صاف کاهش میدهد.[۴] امکان همزمان اجرا و بتن ریزی چندین سقف به صورت همزمان و در نتیجه صرفه جویی در زمان انجام پروژه. حذف میلگردهای کششی و تیرهای فرعی بهترین و مقرون به صرفه ترین عرض ورق ۱ متر بعد از فرمینگ می باشدکه وزرن آن حدود ۷٫۸۰۰ کلیوگرم میباشد.
مراکز ﺗﺄیید کننده و استانداردهای مرجع عرشه فولادی
- مقررات ملی ساختمان : مبحث دهم (طرح و اجرای ساختمان های فولادی)
- مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت شهرسازی
- استاندارد AISC
- (American Institute of Steel Construction)
- استاندارد ASTM
- (American Society for Testing and Materials)
- استاندارد BSI
- (British Standard Institute)
- استاندارد SDI
- (Steel Deck Institute)
- استاندارد SCI
- (Steel Construction Institute)
[۵]
منابع
- مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی، گامی در صنعتی سازی ساختمان
- گزارش اداره مسکن و نوسازی استان آذربایجان شرقی، ۱۳۸۹
- مبحث دهم مقررات ملی ساختمان
- فتحی مجتبی و سهراب نژاد چیا، بررسی نقش لاغری در رفتار و ظرفیت باربری دالهای مرکب دارای ورق فولادی تحتانی، ششمین کنگره ملی مهندسی عمران، اردیبهشت ۱۳۹۰
http://arshevarzan.ir/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%B9%D8%B1%D8%B4%D9%87-%D9%81%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AF%DB%8C/
پاسخ دهید