فرودگاه بین المللی مشهد
فرودگاه بینالمللی مشهد که با نام “فرودگاه شهید هاشمینژاد” نیز شناخته میشود، پس از فرودگاه بینالمللی مهرآباد تهران، دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور محسوب میشود .
اکنون دومین فرودگاه پر رفت و آمد کشور بعد از فرودگاه بینالمللی مهرآباد و بالاتر از فرودگاه بینالمللی امام خمینی میباشد.از لحاظ تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه دارای رتبه نخست در ایران می باشد. در زمینی به مساحت ۵۴۰ هکتار در قسمت جنوب شرقی شهر مشهد قرار دارد و با دو باند موازی ظرفیت پذیرش کلیهٔ هواپیماها تا ردهٔ بویینگ ۷۴۷ را دارد.
بیش از ۱۴ شرکت داخلی و ۱۶ شرکت خارجی به فرودگاه بین المللی مشهد پرواز دارند و ظرفیت این فرودگاه سالانه حدود ۸ میلیون مسافر داخلی و خارجی است و هر ساله بیش از ۲۷ هزار زائر حج تمتع و ۲۰۸ هزار زائر حج عمره را میپذیرد. در مجموع شهر مقدس مشهد ۲۵ میلیون مسافر داخلی و خارجی را پذیرا می باشد.
هم اکنون از فرودگاه مشهد به ۵۱ مسیر داخلی و خارجی پرواز انجام می شود که از این تعداد ۳۰ پرواز در مسیر های داخلی و ۲۱ پرواز هم در مسیرهای خارجی می باشد.
با هماهنگی های انجام شده با وزارت خارجه امکان صدور ویزا در فرودگاه برای مسافر فراهم شده تا فضا برای ورود گردشگر به مشهد آسان شود.
همچنین از فرودگاه مشهد به بیش از ۲۶ فرودگاه داخلی و به طور متوسط روزانه ۱۶۰ پرواز و در اوج تقاضا ۲۰۰ تا ۲۳۰پرواز انجام میشود.
امکانات
همچنین فرودگاه مشهد اولین پارکینگ طبقاتی فرودگاهی کشور را با ظرفیت بیش از هزار خودرو را دارد.
فرودگاه مشهد در مهر ۹۴ به خط ۱ مترو مشهد متصل گشته و مسافران میتوانند پس از خروج از فرودگاه بلافاصله از مترو استفاده کنند.دارای یک عدد جت وی (پل ارتباطی گیت با هواپیما) که سهولت مسافران را فراهم میکند.خرید ۵ جت وی دیگر در دستور کار است.دارای ۳ ترمینال بزرگ و مجهز و بسیار تمیز
برای دیدن اطلاعات پرواز های ورودی و خروجی فرودگاه مشهد روی تصویر ذیل کلیک کنید
تاریخچه فرودگاه مشهد
فرودگاه بین المللی مشهد یا فرودگاه شهید هاشمینژاد در سال ۱۳۳۰ در محل زائرسرای فعلی احداث شد.اما قبل از آن در محل میدان پانزده خرداد باندی خاکی جهت فرود هواپیماهای کوچک نظامی وجود داشت که محل استقرار توپ مسلسل های ضدهوائی بود , اولین باند فرودگاه مشهد در توسعه فرودگاه مشهد به صورت تاکسی وی الحاقی پارکینگ هواپیمای فرودگاه قدیم به ابتدای باند ۱۳ و ادامه آن بصورت تاکسی وی تا پارکینگ نیروی هوائی بهسازی گردید.
در سال ۱۳۴۶ باند جدید فرودگاه مشهد ازنوع بتن و پایگاه پدافند نیروی هوائی مورد بهره برداری قرارگرفت که روزانه یک پرواز از نوع DC3 درمسیرتهران مشهد و پروازهای آموزشی و ایرتاکسی علاوه بر پروازهای نظامی ازآن استفاده میکردند.
با افزایش پروازها و ورود هواپیماهای DC8 و متعاقباً بوئینگ ۷۰۷,۷۲۷,۷۳۷ وایرباس در سال ۱۳۵۷ پارکینگ و ترمینال جدید , برج مراقبت پرواز و ساختمانهای جانبی فرودگاه جدید بصورت ناقص مورد بهره برداری قرارگرفت که بعلت انحلال شرکت پیمانکار مراحل تکمیل آن تا بعد از انقلاب اسلامی ادامه یافت. با پایان جنگ تحمیلی و ورود کشور به دوران سازندگی فرودگاه مشهد به فرودگاه شهید هاشمی نژاد تغییر نام داد.
امکانات آموزشی:
مرکز آموزش علوم فنون و خدمات هوایی فرودگاه مشهد بزرگترین و مجهز ترین مرکز هوانوردی مشهد با آموزش رشته هایی چون ؛ خلبانی، تعمیر و نگهداری هواپیما،دیسپچ،اویونیک،مهمانداری و… میباشد
این مرکز دارای چند فروند هواپیما آموزشی برای دانشجویان خلبانی و یک آشیانه بزرگ و مجهز برای دانشجویان تعمیر و نگهداری میباشد.
این دانشگاه به ندرت و تعداد کمی دانشجو میپذیرد و همین امر آن را بسیار متمایز از مراکز دیگر میکند.
تصویر قدیمی فرودگاه مشهد عالی بود